فیلم آموزشی روش های انجام ترمز در اینورترهای کنترل دور AC

braking_resistor

انواع روشهای ترمز در درایوهای موتور های القایی
۱٫ترمز با تزریق DC
روش اصلی در ترمز تزریق DC  به این صورت است که یک جریان DC را به سیم پیچ استاتور موتور تزریق کرده تا یک میدان مغناطیسی ثابت در فاصله هوایی موتور ایجاد شود .این کار را می توان با اتصال دو فاز موتور القایی به یک منبع ولتاژ DC انجام داد .مقدار جریان DC باید حداکثر به اندازه جریان بی باری و یا جریان تحریک باشد.
در اینورترهای PWM  به راحتی می توان ترمز تزریق DC را انجام داد.در این اینورترها با خاموش کردن igbtهای یک فاز در حالی که در دوفاز دیگر خروجی پالس PWM داریم می توانیم دامنه وزمان وجریان DC را کنترل کنیم .
هنگامیکه روتور این میدان مغناطیسی  را قطع میکند یک جریان با یک دامنه وفرکانس متناسب با سرعت در روتور ایجاد می گردد.که این جریان منجر به ایجاد گشتاور ترمزی که متناسب با سرعت می باشد ،میشود.انرژی ترمز به صورت تلفات گرمایی در سیم پیچ روتور ظاهر می گردد.مقدار انرژی ترمز با توجه به حداکثر دمای قابل قبول برای موتور محدود میشود .یکی از مشکل های این روش این است که در سرعت های پایین گشتاور ترمز کاهش پیدا میکند وممکن است ترمز مکانیکی لازم باشد تا موتور سریع توقف کند.
۲-ترمز از طریق ایجاد شار مغناطیسی بیش از حد در موتور      Motor over flux braking or high slip braking
این روش که در اینورتر های مدرن عموما به کار میرود کنترل شار موتور می باشد .با افزایش نسبت v/f در خروجی اینورتر در هنگام کاهش سرعت موتور در شرایط افزایش شار قرار میگیرد . که باعث افزایش تلفات موتور می شود . انرژی  ترمز در سیم پیچ های استاتور موتور تلف میشود . گشتاور ترمزی که با این روش ایجاد میگردد تا ۵۰ درصد گشتاور نامی موتور امکان پذیر است .
۳-ترمز دینامیکی
هنگامیکه سرعت تنظیمی بر روی اینورتر کاهش پیدا میکند خروجی فرکانس موتوری که با اینورتر تغذیه شده است نیز کاهش پیدا میکند .وبه تبع آن سرعت سنکرون کاهش پیدا می کند .اما این لزوما به این معنا نیست که سرعت واقعی موتور نیز سریعا تغییر پیدا کند .هر تغییری در سرعت واقعی موتور به عوامل مکانیکی خارجی به ویژه به اینرسی سیستم در حال چرخش  نیز بستگی  دارد .
هنگامیکه به طور ناگهانی فرکانس از f0 به f1  کاهش پیدا کند ،slip  که تا الان مثبت بود (ناحیه عملکرد موتوری ) به slip  منفی تغییر میکند (ناحیه ژنراتوری) وجهت عبور انرژی معکوس خواهد شد و انرژی جنبشی تبدیل به انرژی الکتریکی در موتور میشود که از موتور به اینورتر راه پیدا میکند .
درعمل فرکانس خروجی از درایو به آرامی کاهش پیدا میکند  تا  از جریان بزرگ ناشی از ترمز پیشگیری شود در ضمن برای جلوگیری از آسیب دیدن اینورتر در حالت ترمزی یک مقاومت ترمز بر روی اینورتر نصب میشود تا ولتاژ ایجاد شده در حالت ژنراتوری  بر روی این مقاومت تلف گردد و به اینورتر آسیب نرسد.

در فیلم آموزشی زیر به توضیح مطالب بالا پرداخته شده است  و معایب ومزایا ی هر کدام را شرح میدهد .فیلم به زبان انگلیسی بوده و به زودی دوبله شده آن برروی سایت قرار میگیرد.

نمایش فیلم آموزشی

ضمنا در دوره جدید اینورتر که برای روز های ۱۵ الی ۱۷ مهر در نظر گرفته شده، این مطالب به شکل عملی بررسی خواهد شد.

جهت ثبت نام و یا آگاهی از این دوره اینجا را کلیک کنید.

dphico_telegram

‏2 دیدگاه در نوشته‌ی “فیلم آموزشی روش های انجام ترمز در اینورترهای کنترل دور AC

  1. mohamad

    با درود بر شما
    توضیحاتى خوبى بود با فیلم آموزشى عالى،اتفقأ در محل کار من بیشترین روش ترمزى که استفاده شده براى درایوها روش شماره٣ میباشد لذا خواهشمندم نسبت به توضیحات بیشتر و تخصصى در این مورد راهنمایى بفرمایین،همچنین براى تنظیمات پارامترهاى درایوهاى ال اس sv-is7 اطلاعتى میخواستم.
    با تشکراز شما

    1. admin نویسنده

      با سلام
      چهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های ۸۸۵۹۴۰۱۴ و ۱۵ تماس حاصل فرمایید.

      با تشکر

آموزش های رایگان ، مجازی و حضوری اتوماسیون صنعتی
نام و شماره همراه خود را وارد کنید تا با شما تماس گرفته شود